Факултет Обществено здраве и здравни грижи

Компетентностна характеристика

на

Специалност: Медицинска сестра

Професионално направление: 7.5 Здравни грижи

Област на ВО: 7. Здравеопазване и спорт

ОКС „Бакалавър"

Професионална квалификация: Медицинска сестра

 

 

Срок на обучение: 4 години.

Форма на обучение: редовна.

I. ПРОФИЛ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

  • АКТУАЛНОСТ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

През последните години основен проблем в здравеопазните системи в Р България, страните от Европейския съюз и в световен мащаб  е рязко намалелия брой медицински сестри. По  данни на  Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) в здравната система не достигат около 30 000 медицински сестри, а за да се отговори на приетия стандарт на Международния сестрински конгрес.. „една медицинска сестра да полага грижи за четирима болни" са необходими 60 000 медицински сестри. Cвeтoвнaтa здpaвнa opгaнизaция (CЗO) пpизoвaвa дъpжaвитe дa cъздaдaт нaй-мaлĸo 6 милиoнa нoви paбoтни мecтa зa мeдицинcĸи cecтpи дo 2030 г., зa дa ĸoмпeнcиpaт пpoгнoзиpaния "глoбaлeн нeдocтиг". Актуалността на професията се определя още от демографските данни за застаряващото население и разширяващите се роли на медицинските сестри в извънболничната и дъглосрочна грижа. Тенденцията за структурните промени, насочени към деинституализация на социалните домове за стари хора, увеличаващият се брой хосписи и защитени жилища за медико-социална грижа, съответно увеличава потребността от медицински сестри  с нужната квалификация. С непрекъснато увеличаващия се брой болничните и извънболнични лечебни структури нараства и необходимостта от медицински сестри.  

  • ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ НА ОБУЧЕНИЕТО

Основна цел

Подготовка на медицински сестри с адекватна на европейските изисквания квалификация, притежаващи знания, умения и компетенции за извършване на професионални дейности самостоятелно или по назначение във всички структури на здравеопазната система, както и  придобиване  на научни, технологични и социални умения.

Специфичните цели

  • Да се формира на структурно функционално ниво основна система от понятия по общообразователни и хуманитарни дисциплини.
  • Да се формират знания за базови медико-биологични дисциплини, клинични и специални дисциплини.
  • Да се формират практически умения и компетентности за извършване на дейности, които медицинските сестри да прилагат самостоятелно и по лекарско назначение.
  • Да се формират умения за оценка, планиране и осъществяване на здравни грижи в областта на клиничните, дългосрочните грижи, както и в медико-социални структури.
  • Да се придобие достатъчно клиничен опит и компетентност за полагане на медицински грижи за пациентите по време на практическия стаж, провеждан под ръководството на квалифициран медицински персонал.
  • Да са формират дигитални, лични, социални и професионални компетентности, необходими за упражняване на професията.
  • Да се формират личностни качества, умения за работа в екип необходими за професията на медицинската сестра.

     
  • ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА УЧЕБНИЯ ПЛАН

           Специалност за ОКС бакалавър Медицинска сестра от професионално направление Здравни грижи  е регулирана професия. Изходни документи, специфични за обучението по специалност Медицинска сестра са: Наредба за Единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалностите Медицинска сестра, Акушерка и Лекарски асистент за образователно-квалификационна степен "бакалавър" (посл. изм. и доп. - дв, бр. 32 от 2016 г.) и Наредба № 1 от 08.02.2011 г. за професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциирани медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно. Учебният план определя формата и срока на обучение, последователността на изучаване на учебните дисциплини и катедрите, отговарящи за провеждането на обучението на всяка една дисциплина. Посочен е хорариумът часове за лекции, семинарни, лабораторни и практически упражнения, активните форми на обучение, формите за проверка на знанията и организацията на завършващата процедура на обучението –  държавен изпит. Включва логическа последователност от учебните дисциплини, които изграждат учебното съдържание.

Учебният план е разработен при спазване на Закона за висше образование Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалност Медицинска сестра за образователно-квалификационна степен бакалавър, както и Европейските директиви 77/452/ЕЕС, 77/453/ЕЕС, 89/595/ЕЕС) и 2005/36/ЕЕС от 30.09.2005 г., които регулират тази професия и Националната квалификационна  рамка. Обучението по специалност Медицинска сестра се провежда чрез задължителни, избираеми и факултативни дисциплини в съответствие с чл. 40, чл. 41 от ЗВО и съгласно чл. 7, ал. 2 от Наредбата за ЕДИ. Задължителните учебни дисциплини осигуряват широка фундаментална подготовка с подчертано приложна насоченост в съответствие с мисията на професионалното направление и специалността. Те включват всички задължителни дисциплини, описани в чл. 8 от Наредбата за Единните държавни изисквания. В учебния план на специалност Медицинска сестра хорариумът на задължителните дисциплини напълно съвпада с хорариума  по  ЕДИ.  Съгласно чл. 7. ал.1 от Наредбата за ЕДИ обучението се осъществява чрез теоретична и практическа подготовка. Учебните дисциплини са групирани в следните блокове като структурни компоненти на учебния план:

  • общо образователни и хуманитарни дисциплини;
  • базови медико-биологични дисциплини;
  • клинични медицински дисциплини;
  • специални дисциплини;
  • избираеми дисциплини;
  • факултативни дисциплини;
  • практическа подготовка;
  • дипломиране.

Практическа подготовка (клинична практика и преддипломен стаж) е с общ хорариум 3300 часа, което е 61,79% от хорариума на обучението - 5340 часа. Практическата подготовка се осъществява чрез Клинична практика с хорариум 1140 часа (при минимална продължителност 1140 часа по Наредбата за ЕДИ) и Преддипломен стаж общ хорариум 1600 астрономически или 2160 академични часа. Клиничната практика е разпределена от І до V семестър с хорариум 180 часа, а в VІ семестър - 240 часа. В VІІ и VІІІ семестър е включен Преддипломен стаж. Практическата подготовка, включена в учебния план е в съответствие с Чл. 7а, ал.4 на Наредбата за ЕДИ. Преддипломният стаж се провежда последните два семестъра и осигурява условия за затвърждаване на практическите умения и професионалните дейности, формиране на професионални  компетентности за самостоятелност и отговорност, комуникативни и социални компетентности в реална работна среда под супервизията на наставник - практикуваща медицинска сестра.

Обучението за придобиване на висше образование по специалността "Медицинска сестра" за образователно-квалификационна степен „бакалавър" завършва с държавни изпити по: 1. Философия на сестринските грижи. Теоретични и практически основи на общите и специалните сестрински грижи; 2. Вътрешни болести и Фармакология - сестрински дейности и грижи; 3. Хирургия и Анестезиология, реанимация и интензивни грижи - сестрински дейности и грижи; 4. Социална медицина с Промоция на здравето и Социално и здравно законодателство.

       Основната дидактическа философия, чрез която е композиран учебният план е в един семестър да се изучават клинични дисциплини и свързаните с тях специални дисциплини по сестрински грижи. Общообразователните и хуманитарните дисциплини са равномерно разпределени от първи до шести семестър, с което се осигурява непрекъснатост в хуманитарния акцент на обучението, съчетан с придобиването на клинични и тясно специализирани знания, умения и компетентности. Медико-биологичните дисциплини се изучават само в първите два семестъра, за да осигурят базови теоретични знания, необходими за професионалната подготовка на медицинската сестра. Всяка дисциплина, включена в учебния план посочва специфичните цели, насочени към осигуряване на конкретни знания, умения и компетентности.

  • ПРОФЕСИОНАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ И РЕАЛИЗАЦИЯ

Придобитият обем теоретични знания и практически умения и компетентности на медицинската сестра й позволява да работи в различни сектори и мрежа от заведения и институции в системата на здравеопазването:

  • Лечебни заведения за извънболнична помощ;
  • Специализирани или многопрофилни лечебни заведения за болнична помощ: болници за активно лечение, болници за долекуване и продължително лечение, болници за рехабилитация и болници за долекуване, продължително лечение и рехабилитация;
  • Центрове за спешна медицинска помощ;
  • Центрове за психично здраве;
  • Центрове за кожно-венерически заболявания;
  • Комплексни онкологични центрове;
  • Медицински, медико-дентални и диагностично-консултативни центрове;
  • Домове за медико-социални грижи и хосписи;
  • Структури за здравни и социални услуги в общността и в институции;
  • Диализни центрове;
  • Центрове за трансфузионна хематология;
  • Детски ясли и градини;
  • Кабинети в училища и други учебни заведения;
  • Служби по трудова медицина;
  • Служби за опазване на общественото здраве;
  • Здравно-осигурителни фондове и организации;
  • Научно-изследователски центрове и медицински изследователски  институции;
  • Медицински висши учебни заведения и Факултети по Обществено здраве и здравни грижи към други университети в страната;
  • Държавни, ведомствени институции.

Хармонизирането на подготовката на медицинските сестри с Директива 2005/36/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 07.09.2005 г. относно признаването на професионалните квалификации е предпоставка за бъдеща конвертабилност на дипломите. Дипломата дава също възможност за продължаващо обучение на медицинската сестра с цел: придобиване на специалност; образователно-квалификационната степен „магистър" по специалността „Управление на здравните грижи"; придобиване на образователно-квалификационната степен „магистър" по специалността „Обществено здраве и здравен мениджмънт" и специалността "Клинични социални дейности"; получаване на друга квалификация в други висши училища в България; придобиване на Образователна и научна степен "доктор".

II. КОМПЕТЕНТНОСТЕН ПРОФИЛ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Компетентностният профил на специалността е изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление Здравни грижи, като съчетава в себе си дескрипторите на:

  • Европейската квалификационна рамка (ЕКР) за резултатите от ученето за Ниво 6, подниво 6Б[1];
  • Националната квалификационна рамка на Р България(НКР) за ниво Ниво 6, подниво 6Б;
  • Рамката за дигитална компетентност (DigComp2.0).

Едновременно с това компетентностната характеристика на специалност  Медицинска сестра е изградена и върху ключовите умения за ученето през целия живот[2], дефинирани от Европейската комисия, които включват знания, умения и компетенции, необходими за личностно развитие, пригодност за работа, социална интеграция и активна гражданска позиция в локален, регионален, национален и глобален контекст.

Компонентите на компетентностната характеристика включват:

    • знания  –  основни и фактологически;
    • умения – познавателни (включват използването на логическо, критическо, интуитивно и творческо мислене) и практически (включват сръчност и използване на методи, материали, уреди и инструменти);
    • компетентности;
    • отношения.

Компонент 1: ЗНАНИЯ

            Бакалавърът  Медицинска сестра следва да:

  • притежава задълбочени теоретични и фактологични знания в областта на сестринските грижи, включително достатъчно добро познание за организма, психологическите функции и поведението на здравите и болните хора, както и знания за връзката между здравословното състояние на човека и неговата физическа и социална среда.
  • познава основно анатомичните органи на човешкото тяло, тяхната физиология и патологични отклонения;
  • познава диетологията и принципите на лечебното  и рационалното хранене;
  • Притежава знания за микробиологичната и имунна профилактика;
  • познава причинителите на инфекциозните заболявания, пътищата на разпространение и борбата с тях;
  • познава действието на лекарствените вещества по групи – терапевтична и токсична доза, тяхното приложение и дозировка;
  • ползва латински език в медицинската практика;
  • познава етиологията, патогенезата, клиниката, лечението и профилактиката на отделните заболявания на вътрешните органи;
  • познава хирургичните заболявания, поведението на медицинската сестра при усложнения и спешни състояния – профилактични мерки, поведение, реакция, действия. Оказва необходимата долекарска помощ;
  • познава реанимационните и анестезиологичните проблеми и интензивната терапия;
  • познава акушеро-гинекологичните, кожно-венерологичните, офталмологичните, отоларингологичните заболявания;
  • познава особеностите на нервните и психичните заболявания;
  • познава основите на медицинската генетика;
  • познава основите на физиотерапията и физиотерапевтичните процедури;
  • участва в клиничното наблюдение на пациенти, в прилагането на терапията и в подготовката на различни видове изследвания;
  • познава особеностите на физическото, психическото развитие на децата и детските заболявания;
  • познава детската психология и детска педагогика, организира работата в детски ясли, детски градини и училища, организира здравна просвета на ученици и родители, учители и възпитатели.

    Компонент 2: УМЕНИЯ

                Бакалавърът - Медицинска сестра, следва да:
  • притежава умения за прилагането на утвърдени, научнообосновани теории и модели в областта на здравните грижи;
  • владее практически умения за осъществяване на медицински манипулации и дейности: инжекции, венозни инфузии, асептични и септични превръзки, катетеризации, подготовка и асистиране при извършване на пункции, изследвания, процедури и др.;
  • притежава умения за вземане, съхранение и транспорт на материали за микробиологични, цитологични, хистологични и клинико-лаболаторни изследвания;
  • владее методи и средства, позволяващи извършване на медицински дейности и здравни грижи в областта на хирургията, неврологията, педиатрията, инфекциозните болести, психиатрията, вътрешните болести;
  • притежава специални умения за извършване на оценка, планиране и осъществяване на палиативни, онкологични и гериатрични грижи;
  • умее да работи със специфични материали, уреди и инструменти в областта на анестезиологията, интензивната терапия и операционна зала;
  • притежава специализирани умения за оказване на спешни хуманитарни и други дейности;
  • притежава специализирани умения за осъществяване на ресоциализация, реадаптация и рехабилитация на пациенти със социалнозначими заболявания;
  • владее умения за провеждане на обучение и изследвания в областта на здравните грижи;
  • демонстрира умения за предоставяне и събиране на здравна информация:
  • притежава умения за осъществяване на промоция на здравето, превенция и профилактика на болестите:
  • провежда консултиране и обучение на пациенти с хронични заболявания.

Компонент 3: КОМПЕТЕНТНОСТИ

  • Грамотност

Бакалавърът - Медицинска сестра, следва да:

  • притежава умения за устно и писмено общуване в различни комуникативни ситуации;
  • наблюдава и адаптира начина си на общуване в зависимост от ситуацията;
  • различава и използва различни източници на информация;
  • притежава умения за откриване, събиране и обработване на информация от различни източници;
  • мисли критично, като разглежда поставените въпроси от различни гледните точки;
  • формулира информирана оценка въз основа на критическо осмисляне на информацията по поставените проблеми.
  • Дигитална компетентност

Бакалавърът - Медицинска сестра, следва да:

  • разбира как цифровите технологии подпомагат общуването, творчеството и иновациите, като осъзнава техните възможности, ограничения, влияние и съответните рискове;
  • познава и спазва правните и етични норми при използването на дигитални технологии в учебния процес, при самоподготовка и при общуване със студенти и преподаватели;
  • познава функциите и умее да работи с различни устройства и софтуер с цел общуване с другите студенти и с преподаватели по време на обучението, при самостоятелната си подготовка за учебните занятия и при реализирането на научноизследователска дейност в дигитална среда (вкл. и разработване на научни публикации под ръководството на преподавател);
  • умее да открива необходимата му информация в дигитална среда, да оцени качеството на дигитално поднесеното съдържание и да го използва за нуждите на учебната или научноизследователската си дейност;
  • може да създаде и сподели информация във виртуалното пространство или чрез използването на съответен софтуер;
  • може да съхрани и предпази от нежелан достъп създаденото от него дигитално съдържание (вкл. и дигиталната си идентичност);
  • Личнии социални компетентности и компетентност за учене

Бакалавърът - Медицинска сестра, следва да:

  • притежава знания за използваните от него стратегии за учене;
  • познава собствените си образователни потребности и нужди за развитие;
  • оценява системно, целенасочено и последователно собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента, знания, умения и компетентности;
  • планира разширяването и актуализирането на професионалните си знания, умения и компетентности и собствената си професионална квалификация (напр. чрез участие в обучения, използване на възможности за кариерно развитие, кариерно консултиране и т.н.);
  • умее да работи в екип (вкл. и с представители на други култури);
  • проявява самостоятелност при вземането на решения;
  • да демонстрира осъществяване на трансфер на теоретични знания в практиката чрез прилагане на клинично мислене.
  • демонстрира толерантност, проявява емпатия и приема гледни точки, различни от неговата;
  • уважава културните различия и да проявява отвореност към другостта.
  • Професионални компетентности

Бакалавърът - Медицинска сестра, следва да:

  • Демонстрира компетентност за самостоятелно определяне на необходимите здравни грижи, като се използват актуалните теоретични и клинични познания, както и за планиране, организиране и полагане на здравни грижи при лечението на пациенти с цел усъвършенстване на професионалната практика;
  • демонстрира подготовка и асистиране при извършване на пункции, изследвания, процедури и др.;
  • извършва медицински дейности и здравни грижи в областта на хирургията, неврологията, педиатрията, инфекциозните болести, психиатрията, вътрешните болести;
  • демонстрира извършване на оценка, планиране и осъществяване на палиативни, онкологични и гериатрични грижи;
  • демонстрира самостоятелно предприемане на незабавни животоспасяващи мерки и за вземане на мерки в случай на криза и бедствие;
  • демонстрира работа със специфични материали, уреди и инструменти в областта на анестезиологията, интензивната терапия и операционна зала;
  • осъществява оказване на спешни хуманитарни и други дейности;
  • демонстрира ефективна съвместна работа с останалите медицински специалисти, включително участие в практическото обучение на медицински специалисти;
  • демонстрира владеене на методи и средства за насърчаване на лица, семейства и групи от лица да водят здравословен начин на живот и да полагат грижи за себе си;
  • самостоятелно да предоставя съвети, указания и подкрепа на лица, нуждаещи се от здравни грижи, и на техните близки;
  • осъществява професионална комуникация и сътрудничество с представители на други професии в системата на здравеопазването;
  • демонстрира за умения за анализиране на качествени здравните грижи с цел усъвършенстване на личната професионална практика;
  • осъществява ресоциализация, реадаптация и рехабилитация на пациенти със социалнозначими заболявания;
  • Отговорност и самостоятелност

Бакалавърът Медицинска сестра следва да изпълнява  дейности по предоставяне и събиране на здравна информация; промоция на здравето, превенция и профилактика на болестите; предоставяне на медицински и здравни грижи; рехабилитация; осъществяване на манипулации; оказване на спешна медицинска помощ; разработване на проекти, провеждане на обучение изследвания в областта на здравните грижи, посочени в Наредба № 1 от 8 февруари 2011 г. За професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно, издадена от Министерството на здравеопазването Обн. ДВ. Бр.15 от 18 Февруари 2011г., изм. ДВ. Бр.50 от 1 юли 2011г.

Компонент 4: ОТНОШЕНИЯ

Бакалавърът Медицинска сестра следва да:

  • притежава отвореност към иновациите и техническия прогрес;
  • демонстрира положително отношение към провеждането на критичен и конструктивен диалог;
  • цени културното многообразие, интерес и любопитство към различните езици и общуването с представители на различни култури;
  • демонстрира положително отношение към опазването на околната среда.

[1] Ниво 6, Подниво 6Б – ОКС „Бакалавър", 240 ECTS кредита

[2]European Union.  Key Competences for Lifelong Learning, Luxembourg: Publications Office of theEuropeanUnion, 2019<https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en>