МАРШРУТ: Автобусна спирка „Костина“ - м. Костина - хижа Бенковски
Bus Stop Kostina - Benkovski hut   11.8 km  ~ 4 h  +990/–15 m

(по материал  от  https://www.pelitko.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=133:selo-ribaritza-hizha-benkovski-sedlovina-haidushkite-kamani&Itemid=179)
Изтегли:  GPS трак

На централната улица на село Рибарица има паметник на Георги Бенковски. Селото по неволя е свързано с трагичната кончина на войводата след разгрома на Априлското въстание. От паметника се тръгва на юг по улица Захари Стоянов. В началото на улицата има автобусна спирка, която се казва Стопанството. Маркировка има от самото начало - бяло-зелено-бяло. Улицата извива покрай река Костина, като върви срещу течението й, по левия долинен склон. От западната страна на реката е ридът Климаш, а от източната ридът Братаница. По улицата се върви с лек наклон нагоре около 3 км. до нейния край в местността Костина /40 мин./. Местността Костина представлява равна и продълговата поляна, с наскоро изградени по нея паркинги и кътове за отдих. От източната страна на поляната е Кървавото кладенче. След предателство Бенковски бил убит недалеч оттук, а в кладенчето била измита отсечената от турците глава на войводата. От местността Костина се продължава на юг по черен път. След 15 мин. се достига до водослива на река Костина със Свинска река /55 мин. след началото/. При водослива черният път се раздвоява. На запад по дясното разклонение се отива към вила Кордела и с. Дивчовото. По част от този път има жълта маркировка на екопътека „По стъпките на Бенковски”. Свинска река е и граница между Стара планина и Предбалкана. Към хижа Бенковски трябва да се продължи по лявото разклонение на юг. 5 мин. след водослива със Свинката река се излиза на широка поляна с информационна табела по средата /60 мин. общо/. Вляво от информационната табела се отделя немаркирана пътека, която се изкачва в източна посока към билото на рида Братаница. Пътеката излиза южно от вр. Габрова кръш /кръш - стръмнина//1305 м./ и продължава по билото на рида на юг към х. Бенковски. На поляната с информационната табела се продължава по черния път и след 15 мин се достига до Лилова чешма /75 мин./. Малко преди чешмата пътят завива на югоизток, като продължава плътно да следва всички извивки на реката. 10 мин. след чешмата се излиза на малка поляна при водослива на реките Дълбокото дере и Равна /Лявата река/ /85 мин./. От сливането на двете рекисе образуват река Костина. При водослива на реките има мост, няколко информационни табели, дървена маса със столове и заключена бариера. Пътят завива рязко и започва да се изкачва по рида Братаница чрез една голяма серпентина. Зад масата със столовете има маркирана пряка пътека, по която серпентината на пътя може да се съкрати. Продължава се по пряката пътека, излиза се отново на пътя и след 15 мин. се достига до бетонен мост без перила над река Равна /100 мин./. От централната улица на село Рибарица до бетонния мост неусетно са изкачени 500 м. денивелация.
      Преди моста, вляво от основния черен път, се отделя отдавна изоставен път. Маркировката към хижа Бенковски продължава по него, като се изкачва по рида Братаница. Ако бетонният мост се пресече, се излиза от другата страна на река Равна в подножието на рида Гугла. По билото на рида Гугла също има пътека към х. Бенковски, но тази пътека е немаркирана, много стръмна и дори опасна. Преди моста черният път се изоставя и се завива наляво и на изток по изоставения път. Пътят навлиза в гъсти гори, в долината на река Равна, и върви срещу течението й, по десния долинен склон. 10 мин. по-нагоре се достига до място, където пътя някога е пресичал реката по брод /110 мин./. Бродът отдавна е отнесен от водата. На това място черният път се изоставя и се продължава по пътека със стръмно, но кратко изкачване по страничен рид. Пътеката се прехвърля през билото на рида и от другата му страна отново слиза до реката при водослива и с малък поток /125 мин./. Реката се пресича, пътеката завива на юг и започва стръмно и продължително изкачване към билото на рида Братаница. Първоначално се изкачват около 150 м. височина и след 25 мин. се излиза на малка равна площадка, която се нарича Царската почивка /150 мин./. В миналото мястото било известно с поетичното име Омайната спирка. От площадката се открива панорама надолу към река Равна и на запада към рида Гугла. След Царската почивка пътеката завива на изток. Наклонът нагоре постепенно намалява, а гъстата букова гора се разрежда. 25 мин. след Царската почивка се изкачват още 200 м. височина /175 мин./. Пътеката пресича поток, със завой продължава водоравно на юг и след 15 мин. излиза на поляната при х. Бенковски. /190 мин./. Денивелацията от центъра на с. Рибарица до х. Бенковски е 1000 м.