СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ 
1. 2. ПЕДАГОГИКА

 

ВЪВЕДЕНИЕ

Настоящата стратегия за развитие на Професионално направление: 1.2. Педагогика, във Факултет Природни науки и образование на Русенския университет е изготвена в съответствие с приоритетите, заложени в следните Национални нормативни актове и стратегически документи; резолюции, препоръки, становища и заключения на Европейската комисия; правила и процедури на Русенски университет „Ангел Кънчев":

  • Закон за висшето образование (обн., ДВ, бр. 112 от 27.12.1995 г., ...; доп. ДВ. бр.108 от 30 декември 2023 г.) (акт. 12.01.2024 г.)
  • Закон за насърчаване на научните изследвания (Обн. - ДВ, бр. 92 от 17.10.2003 г., ..., изм., бр. 58 от 18.07.2017 г., в сила от 18.07.2017 г.)
  • Закон за предучилищното и училищното образование(обн. ДВ. бр.79 от 13.10.2015 г., ..., изм. и доп.  2023 г.) (акт. 07.02.2023 г.)
  • Закон за развитието на академичния състав в Република България (обн. - ДВ, бр. 38 от 21.05.2010 г.; ... изм. ДВ. бр.102 от 23.12.2022 г.) (акт. 03.01.2023 г.)
  • НАРЕДБА ЗА ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ (Обн. ДВ. бр.86 от 27 октомври 2017 г.,  изм.ДВ. бр.91 от 2 ноември 2021 г.)
  • Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование (ДВ, бр. 73 от 2016 г.) (публ. 15.01.2024 г.)
  • НАРЕДБА № 1 от 13 януари 2023 г. за регистъра на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти по степени на обучение и по професионални направления (публ. 26.01.2023 г.)
  • Национална програма „Дигитална квалификация"
  • Национална програма „Повишаване компетентностите на преподавателите от държавните висши училища, подготвящи бъдещи учители"
  • Национална програма „Популяризиране на българското висше образование и улесняване на достъпа за кандидатстване на лица от българска народност, живеещи в чужбина, за обучение в български висши училища"
  • Мисия на Русенския университет и визия за развитието на Русенския университет
  • Вътрешни правила за мобилност по секторна програма ЕРАЗЪМ на Русенски университет „Ангел Кънчев"
  • Вътрешни правила за учебната дейност на Русенски университет „Ангел Кънчев"
  • Правилник за дейността на Русенски университет „Ангел Кънчев"
  • Процедурни правила за придобиване на научни степени и заемане на академични длъжности на Русенски университет „Ангел Кънчев"
  • Процедурни правила за утвърждаване на учебната документация на Русенски университет „Ангел Кънчев"
  • Стратегията за развитие на научно-изследователската дейност (СРНД) на Русенски университет „Ангел Кънчев" за 2016-2020г
  • Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот (ЕКР);
  • Болонска декларация за създаване на общоевропейско образователно пространство за висшето образование
  • Национална квалификационна рамка Република България
  • Национална стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017 - 2030 година
  • Национална програма за развитие „България 2030". 
  • Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030)
  • Стратегия за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж "Европа 2020"
  • Стратегия за развитие на висшето образование в Република България 2021-2030 г.
  • Стратегията на ЕС за равенство между половете за периода 2020—2025 г.
  • Декларация относно популяризирането чрез образование на гражданските и общите ценности – свобода, толерантност и недискриминация (Париж, 17 март 2015 г.)
  • Заключения на Съвета относно бъдещето на една високо цифровизирана Европа след 2020 г.: „Стимулиране на цифровата и икономическата конкурентоспособност в Съюза и цифровото сближаване" (7 юни 2019 г.)
  • Заключения на Съвета относно намаляване на преждевременното напускане на училище и насърчаване на успеваемостта в училище (23 и 24 ноември 2015 г.)
  • Препоръка на Съвета относно висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст (22 май 2019 г.)
  • Препоръка на Съвета относно ключовите компетентности за учене през целия живот (22 май 2018 г.)
  • Препоръка на Съвета относно ключовите компетентности за учене през целия живот (22 май 2018 г.)
  • Препоръка на Съвета относно насърчаването на общите ценности, приобщаващото образование и европейското измерение на преподаването (22 май 2018 г.)
  • Препоръка на Съвета относно повишаване на уменията: Нови възможности за възрастните (19 декември 2016 г.)
  • Резолюция на Съвета относно стратегическа рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението с оглед на европейското пространство за образование и отвъд него (2021—2030 г.)
  • Съвместен доклад за 2015 г. на Съвета и Комисията относно прилагането на стратегическата рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението („Образование и обучение 2020") – Нови приоритети на европейското сътрудничество в областта на образованието и обучението (23 и 24 ноември 2015 г.)
  • Съобщение на Комисията до Европейския парламент, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите „Укрепване на европейската идентичност чрез образование и култура: приносът на Европейската комисия към срещата на лидерите в Гьотеборг" (17 ноември 2017 г.)
  • Съобщение на Комисията до Европейския парламент, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите „План за действие относно интеграцията и приобщаването за периода 2021—2027 г. (24 ноември 2020 г.)
  • Съобщение на Комисията до Европейския парламент, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите относно постигането на европейското пространство за образование до 2025 г. (30 септември 2020 г.)

 

ОСНОВНА ЦЕЛ

Целта на настоящата стратегия е да послужи като фундаментален документ по отношение на бъдещата динамика, визия и развитие на Професионално направление: 1.2. Педагогика на Факултет природни науки и образование при Русенски университет „Ангел Кънчев" по отношение на научноизследователската, учебно-преподавателската и управленско-административни дейности.

ПРИНЦИПИ

При работата по линия на стратегическата рамка, въз основа на описаните стратегически приоритети следва да се спазват следните принципи:

  • Принцип за равенство. Приобщаване и всеобхватна перспектива за учене през целия живот.
  • Принцип на висока степен на адаптивност. Насърчаване на овладяването на ключови компетентности, включително основни умения, които са предпоставка за социално включване и активно гражданско участие.
  • Принцип на партньорство. Засилване на междусекторното сътрудничество между образованието, заетостта, социалната политика, научните изследвания и иновациите.
  • Принцип на устойчивост. Гарантиране на това, че системата за образование и обучение допринася за личностно развитие и осигурява повишаване на квалификацията на обучаемите.


– Стратегически приоритет 1. Учебно-преподавателска дейност. Подобряване на качеството, равнопоставеността, приобщаването и успеха в образованието и обучението.

За справяне с обществено-икономическата обстановка и пазара на труда, са необходими подходящи знания, умения, компетентности и нагласи. Образованието и обучението са от ключово значение за личностното, гражданското и професионалното развитие. Визията за качество на образованието и обучението се осъществява чрез овладяването на ключови компетентности, включително основни умения, фундаментални за бъдещия успех, с подкрепата на висококвалифицирани и мотивирани  преподаватели и образователни специалисти.

Дейности:

  • Периодично преглеждане и актуализация на учебната документация и нейното адаптиране спрямо съвременните държавни и европейски образователни стандарти, насочени към придобиване на ключовите компетентностите и  компетентностите, заложени в НАРЕДБА за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация "учител" ( изм. и доп. ДВ. бр.10 от 5 февруари 2021 г.), както и НАРЕДБА № 15 от 22 юли 2019 г. за Статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (Обн. ДВ. бр.61 от 2 Август 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.101 от 27 Ноември 2020г., изм. и доп. ДВ. бр.80 от 24 Септември 2021г., изм. и доп. ДВ. бр.52 от 5 Юли 2022г.).
  • В съответствие със заложените в учебната документация съдържание и теми по различните дисциплини, преподавателите обезпечават учебния процес с учебници и учебни помагала, в това число и уеб-базирани курсове, лекции и упражнения за всички специалности.
  • Системно актуализиране от преподавателите на провежданите от тях образователни модули по отделните дисциплини, заложени в учебния план на специалностите в Професионално направление: 1.2. Педагогика. Всички лекционни курсове се разработват като интерактивни и с използването съвременни мултимедийни инструменти.
  • Обезпечаване на учебният процес със съвременни информационни и комуникационни технологии и програмни продукти, осигуряващи интерактивност при усвояването на образователното съдържание от студентите.
  • Приобщаване и оказване на своевременна подкрепа на учащи в неравностойно положение за включване в образователния процес и повишаване на тяхната равнопоставеност.
  • Популяризиране на професионалното направление сред лицата от по-слабо представения пол.
  • Намаляване на дела на преждевременно напускащите системата на образование и обучение, с цел повече млади хора да получат квалификация за завършено висше образование.

 

Стратегически приоритет 2. Научно-изследователска дейност.

Увеличаване на публикационната дейност и цитируемост на преподавателите, докторантите и студентите от професионалното направление в реферирани и индексирани издания в международно признати бази данни, с цел популяризиране на авторските разработки по професионалното направление.

Дейности:

  • По отношение на „квадрата на знанието" (образование, научни изследвания, иновации и услуги за обществото) следва да се обърне особено внимание на политиката по финансирането на професионално направление 1.2. Педагогика за осъществяване на полезни взаимодействия между образованието, научните изследвания и иновациите, в контекста на европейското образователно пространство.
  • Поставяне на фокус върху значими тематики на научните изследвания съобразени със съвременната образователна реалност и запознаване на обучаемите с последните достижения в областта на педагогическите теоретични и практико-приложни иновации.
  • Засилване на участието на преподавателите от професионалното направление в международни научноизследователски проекти в образователната област.
  • Разработване на научноизследователски програми, финансирани от фонд "Научни изследвания", от оперативни програми при Русенския университет и от Министерство на образованието и науката.
  • Ежегодно вземане на активно участие на преподавателите в съвместната конференция на Русенския университет и Съюза на учените, като организират и ръководят  научна секция „Педагогика и психология".
  • Издаване на ежегодно научно списание "Педагогически новости" от професионалното направление.
  • Активно участие и от страна на дтудентите и докторантите, обучавани в катедрата, в научноизследователската дейност, чрез включването им в ежегодно провежданата Научна сесия за студенти, докторанти и млади учени.

 

– Стратегически приоритет 3: Развитие на ученето през целия живот и образователната мобилност.

Ученето през целия живот е неразделна част от цялостната визия и целите за образованието и обучението и обхваща всички равнища и видове образование и обучение, включително и неформалното и информалното обучение.

Дейности:

  • Създаване на иновации в учебните пътеки, нови образователни и индивидуални подходи, гарантиращи по-висока степен на удовлетворяване на образователните потребности на широк диапазон от учащи, както и валидиране на неформалното и информалното учене.
  • Създаване на гъвкави и устойчиви системите за образование и обучение, съобразени с бъдещата реализация на педагогическите специалисти, насочени към признаване и валидиране на предходните възможности за учене, повишаване на квалификацията и преквалификация, включително на по-високи квалификационни нива през целия професионален живот на образователните специалисти.
  • Полагане на допълнителни усилия за премахване на съществуващите пречки и бариери пред всички видове мобилност с цел учене и преподаване, включително относно въпросите, свързани с достъпа, професионалното ориентиране, услугите за студенти и докторанти. Необходими са постоянни усилия за използване на европейските инициативи за улесняване на мобилността, включително финансираните по „Еразъм+".

 

– Стратегически приоритет 4: Развитие на организацията и управлението.

Цялостната дейност на професионално направление 1.2. Педагогика е съобразена със Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030), съответства на визията и общите цели на политиките от Приоритет 1 „Образование и умения" на Националната програма за развитие България 2030 в частта му за предучилищното и училищното образование, за професионалното образование и обучение и за ученето през целия живот. Инвестициите в развитието и квалификацията на педагогическите специалисти са приоритет в развитието на професионалното направление, като част от системата на висшето образование.

Дейности:

  • Ръководно-контролна дейност. Периодично извършване на вътрешни одити, обсъждане на въпроси, от решаването на които зависи качеството на учебната дейност и повишаването на нейната ефективност: конкурентоспособността, дейността по осъществяването на основни задачи на учебната работа, възможностите за приложението на ефективна система за проверка и оценка знанията на студентите, състоянието и новите тенденции в педагогическата практика на студентите, изследователската работа на преподавателите, резултатите от проучването на реализацията на кадрите, завършили различните специалности от професионалното направление.
  • Провеждане на семинари от преподавателите, във връзка с основните проблеми, по които работи професионалното направление и демонстриращи нови моменти в разработката на теорията, и методиката на обучение.
  • Поддържане на стабилни партньорски взаимоотношения с образователните и социално-педагогическите институции и неправителствени организации, свързани с практическото обучение на студентите от професионалното направление и тяхната бъдеща професионална реализация.
  • Включване на представители на работодателите в провежданите от Професионалното направление мероприятия, както и в актуализирането на учебните програми. Оценката на потребителите на кадри е от съществено значение, защото тя е един от критериите за нивото на обучение, неговото качество, актуалност и съответствие с изискванията и потребностите на пазара на труда.
  • Продължаване на дейността на преподавателите от професионалното направление за партньорство на Министерството на образованието и науката по проект BG05M2OP001-2.013-0001 „Студентски практики – Фаза 2", финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж" за академично наставничество на студенти, обучаващи се в педагогически специалности.
  • Получаване на финансиране за създаване за нуждите на професионално направление 1.2. Педагогика на индивидуална образователна лаборатория за развитие на система за продължаваща и допълнителна професионална подготовка на педагогическите специалисти и специалисти от социално-педагогическата сфера и организиране на периодични образователни и разнообразни педагогически обучения , целящи повишаване на теоретична и практическа подготовка на обучаемите, както и осигуряване на специфична педагогическа теоретична подготовка на докторантите в професионалното направление, и формиране на умения за провеждане на педагогически експерименти и иновативни образователни изследвания, като важен аспект от последващото професионално развитие на докторантите от професионалното направление.